CMOtalk
Zakelijk | 140 afleveringen
Klaas Weima gaat in gesprek met de Chief Marketing Officers van succesvolle bedrijven. Wat is hun geheime wapen in de strijd om aandacht van de consument? Over merkbouw, digitale transformatie en groei.
E134 | KNVB (Rosella Passier) over honderdduizenden oranjefans die naar Duitsland trokken
LuisterCMOtalk / 26-10-2024
Oranjefans trokken afgelopen zomer en masse richting Duitsland om het Nederlands Elftal aan te moedigen tijdens het Europees Kampioenschap. Bij de Oranjemars voorafgaand aan de halve finale tegen Engeland waren maar liefst 100.000 fans aanwezig. Welke rol speelde de sportbond bij de totstandkoming v...
E133 | Stoov (Alwin Snippe) over de uitbreiding op het zuidelijk halfrond en de verlenging van het verkoopseizoen
LuisterCMOtalk / 12-10-2024
Stoov, de fabrikant van warmtekussens, verkoopt sinds kort de producten niet alleen in Nederland, Duitsland en Engeland, maar ook in Australië. Hoe kwam het bedrijf aan de andere kant van de wereld terecht? En: op termijn wil het bedrijf wereldwijd 100 miljoen ‘koukleumen’ verwarmen, maar voora...
E132 | Velux (Aliëtte van der Wal) over het behouden van de dominante marktpositie
LuisterCMOtalk / 28-09-2024
Er zijn grote verschillen in de bouwvoorschriften, architectuur en klimatologische omstandigheden tussen regio’s waarbinnen het Deense familiebedrijf Velux opereert. Hoe gaat de dakramenfabrikant daarmee om? En: gezondheid speelt een belangrijke rol binnen de marketingstrategie van Velux. Maar i...
BONUS | Wat maakt een marketeer succesvol?
LuisterCMOtalk / 21-09-2024
Wat maakt een marketeer succesvol? Hoe krijg je de grootste invloed op de strategie van het bedrijf? En hoe zorg je dat alle neuzen dezelfde kant op komen te staan? In deze speciale aflevering van CMOtalk passeert een selectie van de CMO's van het afgelopen seizoen opnieuw de revue. Met onze gaste...
E131 | Nationale-Nederlanden (Mariëlle Krouwel) over sportsponsoring en de toekomstplannen van de financieel dienstverlener
LuisterCMOtalk / 14-09-2024
Nationale-Nederlanden/de NN Group gaat zich op korte termijn mogelijk op nieuw terrein begeven met de introductie van bankrekeningen en betaalpassen voor consumenten. Hoe gaat NN zich positioneren in deze verzadigde markt met grootbanken zoals ABN AMRO, Rabobank en ING? En: de NN Group sponsort al...
E130 | FrieslandCampina (Marieke Rentmeester) over hoe de producten van het horecamerk Debic over de hele wereld op het boodschappenlijstje van chefs en bakkers terechtkomen
LuisterCMOtalk / 31-08-2024
FrieslandCampina heeft een breed scala aan consumentenmerken in hun portfolio, maar is ook in de horeca een gevestigde naam. Hoe bereikt de zuivelcoöperatie met het horecamerk Debic de honderdduizenden chefs en bakkers in Europa? En: FrieslandCampina werkt daarnaast ook samen met grote fastfoodkete...
Cannes zomerspecial #3 | Techleap (Constantijn van Oranje) over het Nederlandse startup-ecosysteem en de toekomst van de reclame-industrie
LuisterCMOtalk / 17-08-2024
Voor de zomerafleveringen van CMOtalk interviewt Klaas Weima in Cannes meerdere marketingexperts over de toekomst van creativiteit en het marketingvak. Klaas is aanwezig tijdens het jaarlijks Lions Festival voor creativiteit, waar het beste reclame- en marketingwerk van de wereld wordt getoond. Te g...
Cannes zomerspecial #2 | Unilever (Robbert de Vreede) & TUI (Ana Henriques) over de intrede van kunstmatige intelligentie in de marketingwereld
LuisterCMOtalk / 03-08-2024
Voor de zomerafleveringen van CMOtalk interviewt Klaas Weima in Cannes meerdere marketingexperts over de toekomst van creativiteit en het marketingvak. Klaas is aanwezig tijdens het jaarlijks Lions Festival voor creativiteit, waar het beste reclame- en marketingwerk van de wereld wordt getoond. Te g...
Cannes zomerspecial #1 | ING (Yolanda van Die) & KPN (Bartho Boer) over de toekomst van creativiteit en het marketingvak
LuisterCMOtalk / 20-07-2024
Voor de zomerafleveringen van CMOtalk interviewt Klaas Weima in Cannes meerdere marketingexperts over de toekomst van creativiteit en het marketingvak. Klaas is aanwezig tijdens het jaarlijks Lions Festival voor creativiteit, waar het beste reclame- en marketingwerk van de wereld wordt getoond. Te g...
E129 | Frisdrankleverancier Vrumona (Ilco Kwast) over de invoering van de suikertaks en de introductie van statiegeld op blik
LuisterCMOtalk / 06-07-2024
Frisdrankleverancier Vrumona bekend van de merken Pepsi Nederland, Royal Club en Sourcy zet koers richting een suikervrij frisdrankschap. Maar is het volledig afstappen van deze zoete grondstof makkelijker gezegd dan gedaan? Daarover gaat presentator Klaas Weima in deze CMOtalk gesprek met Ilco Kwas...
E128 | LEGO (Annemarie de Munnik) over de groeiende populariteit van het merk onder volwassenen
LuisterCMOtalk / 22-06-2024
Het productaanbod van LEGO spreekt steeds meer volwassenen aan. Spelen door introductie van de bloemen- en plantencollectie ook volwassen vrouwen vaker met de iconische blokjes? En: grote merken staan in de rij voor een samenwerking met het grootste speelgoedmerk ter wereld. Is er naast de collabora...
E127 | UWV (Tom van Laarhoven) over de reputatiestrategie van de uitkeringsinstantie
LuisterCMOtalk / 08-06-2024
Met een proactief mediabeleid probeert overheidsinstantie UWV hun imago op te krikken. Maar wat levert deze communicatiestrategie UWV concreet op? En: UWV verstuurt jaarlijks ruim 50 miljoen brieven. Is dit een effectieve strategie om de doelgroep te bereiken of kan het slimmer? Daarover gaat presen...
E126 | HEMA (Bas Verheijen) over de grootschalige renovatie van de winkelportefeuille en de wederopstanding van het merk
LuisterCMOtalk / 25-05-2024
Na 8 verlieslatende jaren heeft HEMA sinds 2021 de weg omhoog weer gevonden. Hoe kreeg de winkelketen dat voor elkaar? En: welke strategie schuilt er achter de grootschalige renovatie van de winkelportefeuille? Daarover gaat presentator Klaas Weima in gesprek met Bas Verheijen, directeur consument...
E125 | Randstad (Miriam van der Heijden) over het behoud van één merkidentiteit op vijf verschillende continenten
LuisterCMOtalk / 11-05-2024
Uitzendreus Randstad is wereldwijd actief op vijf continenten. Hoe geeft het van origine Nederlandse bedrijf vorm aan het merk in al deze verschillende markten met een eigen werkcultuur? En: de uitzendbranche staat in Nederland onder druk door de opkomst van de zzp’er en de lang gekoesterde wens v...
E124 | G-Star (Gwenda van Vliet) over de kostbare samenwerking met superster Burna Boy
LuisterCMOtalk / 29-04-2024
Om een jonger publiek aan te spreken, tastte het kledingmerk G-Star diep in de buidel voor een samenwerking met de razendpopulaire artiest Burna Boy. Maar is het verbinden van je merk aan een superster genoeg om de doelgroep te verjongen? En: de kledingindustrie is verantwoordelijk voor zo’n 10% v...
E123 | EY (Ron Schneider) over B2B-marketing, de komst van verplichte duurzaamheidsrapportages en de mislukte afsplitsing binnen EY
LuisterCMOtalk / 13-04-2024
Mede door de komst van verplichte duurzaamheidsrapportages wordt er steeds meer van accountants verwacht. Ondertussen is de werving van nieuwe collega’s er niet makkelijker op geworden. Hoe gaat EY daar mee om? En: hoe gaat het eigenlijk bij EY nadat de beoogde splitsing van de accountancy- en con...
E122 | Dr. Hauschka (Marlijn van Straaten) over het (overmatig) gebruik van cosmetica onder jonge kinderen
LuisterCMOtalk / 30-03-2024
Mede dankzij influencers beginnen jongens en meiden op steeds jongere leeftijd met het gebruiken van talloze huidproducten. Is dat een onschuldige trend of een zorgelijke ontwikkeling? En: de huisverzorgingsproducten van Dr. Hauschka zijn sinds vorig jaar ook te vinden in de schappen van de gezondhe...
E121 | Dorkas Koenen (Rabobank) over zijn ultrafietstocht van ’s-Hertogenbosch naar Rome
LuisterCMOtalk / 16-03-2024
Dorkas Koenen, hoofd marketing bij de Rabobank stapte na een moeilijke periode in zijn leven op de fiets en reed van ’s-Hertogenbosch naar Rome. Welke lessen kunnen andere marketeers leren van zijn fietstocht? En: de Rabobank is met ruim 8 miljoen Nederlandse klanten al lang niet meer de boerenlee...
E120 | AGU (Susanne Damen) over multichannel marketing
LuisterCMOtalk / 02-03-2024
Fietskledingmerk AGU bedient sinds enkele jaren de consument ook rechtstreeks via alle mogelijke denkbare verkoopkanalen. Maar is die multichannel marketingstrategie wel zo efficiënt? En: het fietskledingmerk werkt samen met grote sporthelden zoals Jonas Vingegaard en Wout van Aert. Wat leveren die...
E119 | Vattenfall (Jolanda Bakker) over de terugkeer van de concurrentiestrijd in de energiesector
LuisterCMOtalk / 17-02-2024
De energiesector werd de afgelopen twee jaar gedomineerd door flink schommelende prijzen. Welke tools heb je dan nog over als marketeer om je te onderscheiden van de concurrent? En: hoe staat het met de naamsbekendheid van Vattenfall 4,5 jaar na het verdwijnen van het merk Nuon? Daarover gaan pre...
E118 | Rutger Quispel (BridgeFund) over het belang van klantvertrouwen
LuisterCMOtalk / 03-02-2024
Bedrijven kiezen steeds vaker voor alternatieve financiering buiten de bank om. Maar hoe win je als nieuwe kapitaalverstrekker het vertrouwen van de klant? En: hoe gaat het in november getekende financieringsakkoord het speelveld van financieringsplatform BridgeFund veranderen? Daarover gaan prese...
E117 | David Jiscoot (Peijnenburg) over het verjongen van een oudhollands merk
LuisterCMOtalk / 22-01-2024
David Jiscoot werd maart vorig jaar aangesteld bij Peijnenburg om van het 140 jaar oude voedingsmiddelenconcern weer een relevant merk te maken. Hoe gaat hij dat doen? En: Peijnenburg wil in 2027, 150 miljoen suikerklontjes minder gebruiken in haar ontbijtkoeken. Maar zit de consument daar wel op te...
BONUS | Live: Boukje Taphoorn (Bol) over het afscheid van de '.com'
LuisterCMOtalk / 13-01-2024
Webwinkel Bol voerde begin oktober een subtiele naamswijziging door en heet nu Bol, zonder de punt com. Welke strategie schuilt er achter deze rebranding? En: welke stappen zet Bol op het gebied van duurzaamheid? Daarover ging presentator Klaas Weima tijdens het CMOtalk diner in het Depot Boijmans v...
E116 | Patrick Kuijsters (ABN Amro) & Daan Muntinga (Nyenrode) over de kenmerken van een succesvolle marketeer
LuisterCMOtalk / 06-01-2024
Hoe zorg je als marketeer voor een grotere strategische invloed op het beleid van jouw organisatie? En hoe krijg je niet alleen de marketingafdeling, maar echt alle medewerkers achter je merk? Daarover gaat presentator Klaas Weima in deze CMOtalk in gesprek met Patrick Kuijsters, directeur merk, mar...
E115 | Marcel Zandvliet (Dutch Flower Group) over de route naar een duurzame sierteeltketen
LuisterCMOtalk / 23-12-2023
Met een omzet van meer dan 2,3 miljard euro is de Dutch Flower Group naar eigen zeggen het grootste handelshuis ter wereld. Welke stappen zetten de ruim 30 merken uit de groep om de klimaatimpact van de sierteelt te verminderen? En: hoe belangrijk is de kerstperiode voor de bloemenhandelaar? Daarove...
E114 | Marinka van der Meer (de Volksbank) over de digitale inhaalslag van de staatsbank
LuisterCMOtalk / 09-12-2023
De Regiobank, ASN en SNS werden dit jaar uitgeroepen tot de meest klantvriendelijke banken van Nederland. Welke rol speelde het moederbedrijf de Volksbank in het behalen van dit 1, 2, 3-tje? En: hoe zorgt de Volksbank ervoor dat alle klanten kunnen meekomen in de digitale transitie van het bankwezen...
E113 | Jurgen Surstedt (Interpolis) over de missie van de schadeverzekeraar om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen
LuisterCMOtalk / 25-11-2023
De afgelopen jaren probeerde schadeverzekeraar Interpolis met aangrijpende campagnes de verkeersveiligheid in Nederland te verbeteren. Was dat altruïsme ten top, of handelde Interpolis daarmee ook uit eigen belang? En: wat doet de verzekeraar met de grote hoeveelheid klantdata die het tot zijn besc...
E112 | Egmont Philips (TCS) over waarom banken en verzekeraars bij hun digitale transitie niet zonder een consultancybureau kunnen
LuisterCMOtalk / 11-11-2023
Tata Consultancy Services adviseert grote banken, verzekeraars en andere organisaties op het gebied van digitale groei en transformatie. Maar hoe krijgt TCS bij bedrijven van dat formaat een voet tussen de deur? En: welke kennis heeft het consultancybureau in huis waar het bij hun klanten aan ontbre...
E111 | Ken Serdons (Mollie) over de reorganisatie bij het betaalbedrijf
LuisterCMOtalk / 28-10-2023
Betaalfbedrijf Mollie breidde de afgelopen jaren in rap tempo uit maar moet nu aardig in het personeelsbestand snijden. Welke impact heeft de reorganisatie op de groeiambities van Mollie? En: welke plannen zetten ze voorlopig in de koelkast? Daar praat presentator Klaas Weima uitgebreid over met Ken...
E110 | Tisha van Lammeren (Odido) over de metamorfose van T-Mobile
LuisterCMOtalk / 14-10-2023
Telecombedrijf Odido werkte de afgelopen 2 jaar in het diepste geheim aan een naamsverandering. Maar waarom moesten de merken T-Mobile en Tele2 eigenlijk het veld ruimen? En heeft de consument Odido inmiddels al omarmd? Tisha van Lammeren, CCO bij Odido vertelt er uitgebreid over in deze CMOtalk. S...
E109 | Douglas Lamont (Tony’s Chocolonely) over de hobbelige weg richting 100% slaafvrije chocolade
LuisterCMOtalk / 07-10-2023
Chocoladebedrijf Tony’s Chocolonely werkt aan een wereld met 100% slaafvrije chocolade. Wat is de status quo van hun missie? En: hoe gaat het met de internationale uitbreiding van het Nederlandse merk? Chief Chocolonely Douglas Lamont vertelt hier uitgebreid over in deze CMOtalk.See omnystudio.com...
E108 | Jan-Willem Evers (Zilveren Kruis) over het positioneren van verschillende merken binnen één organisatie
LuisterCMOtalk / 30-09-2023
Jan-Willem Evers is commercieel directeur van Zilveren Kruis en verantwoordelijk voor marketing, verkoop en merken. Over dat laatste vertelt hij uitgebreid in deze aflevering van CMOtalk. Hoe laat je het merk versterkend zijn in al je markten? En hoe ziet het brand portfolio management eruit bij Zil...
E107 I Joost Geurtsen (New York Pizza) over merkvoorkeur en growth
LuisterCMOtalk / 16-09-2023
Fastfoodketen New York Pizza zet flinke stappen op digitaal vlak, met de focus op het eigen online platform, maar ontwikkelt zich net zo hard op merkgebied: van merkbekendheid naar merkvoorkeur. CMO Joost Geurtsen vertelt hier uitgebreid over, in deze CMOTalk.See omnystudio.com/listener for privacy...
E106 I Bart Delmulle over hoe PostNL versnelt met digitale transformatie
LuisterCMOtalk / 02-09-2023
CDO bij PostNL Bart Delmulle vertelt uitgebreid over hoe PostNL de komende jaren transformeert naar een digitale kampioen. Met een hoofdrol voor de klant en de PostNL app. Welke eigenschappen en skills heb je nodig om dit in goede banen te kunnen leiden?See omnystudio.com/listener for privacy inform...
E105 I Hoe Marcel's Green Soap plek verovert op het schap
LuisterCMOtalk / 08-07-2023
Marcel Belt is oprichter van Marcel's Green Soap Company. Zijn ervaringen als marketeer bij multinationals als Unilever en Reckitt Benckiser hielpen in de onderhandelingen met retailers, maar de mogelijkheden op marketplaces als Amazon en bol.com waren pas echt een eyeopener. Marcel deelt nuttige ti...
E104 I Renske Thelosen (Dopper) legt uit hoe je echt gedrag verandert
LuisterCMOtalk / 24-06-2023
Dopper vecht al dertien jaar tegen de plastic soup in onze oceanen. Maar mensen kopen er niet minder verpakt water door. Renske Thelosen, marketing lead bij Dopper, gooit het nu over een andere boeg, met een hele nieuwe positionering en een marketingstrategie die mikt op echte gedragsverandering. Ke...
E103 I Greo Belgers (BMW) over duurzaam innoveren
LuisterCMOtalk / 10-06-2023
Chief Marketing & Innovation Officer Greo Belgers is bij BMW Financial Services verantwoordelijk voor duurzaamheid, en ontwikkelt nieuwe businessmodellen als car sharing, micro mobility en andere mobiliteitsoplossingen. Wat kunnen we binnenkort op dit vlak verwachten, en hoe organiseer je duurzame t...
E102 I Mark Appel (Backbase) over marketing bij een unicorn
LuisterCMOtalk / 27-05-2023
De Nederlandse unicorn Backbase wordt gewaardeerd op 2,5 miljard dollar en telt inmiddels 2300 werknemers. Het bedrijf groeide de laatste jaren razendsnel, maar nu de groei wat afvlakt, is marketing aan zet. CMO Mark Appel legt in deze podcast uit wat marketing kan, en moet doen om de groei vol te h...
E101 I Robin Clements (KPN) over 1-op-1 marketing (en de toekomst van lineaire tv)
LuisterCMOtalk / 13-05-2023
KPN geeft misschien wel meer dan de helft van het budget uit aan 1-op-1 marketing. Waarom kiest KPN voor deze vorm, en hoe ziet 1-op-1 marketing er anno 2023 eigenlijk uit? Robin Clements, Executive Vice President Customer Value en CMO van KPN, vertelt er alles over in deze podcast. Daarnaast gaat h...
Jubileumeditie: De top 10 tips uit 100 CMOtalks
LuisterCMOtalk / 01-05-2023
In deze speciale jubileumuitzending van CMOtalk deelt Klaas Weima de top 10 marketingtips uit 100 afleveringen. We bespreken de belangrijkste thema's waar marketeers op dit moment mee te maken hebben, zoals duurzaamheid, purpose, personalisatie, diversiteit en digitale transformatie. Luister naar...
E100 I Peer Swinkels (Swinkels Family Brewers) over marketing op het hoogste niveau
LuisterCMOtalk / 29-04-2023
Een plek veroveren in de boardroom: het blijft een uitdaging voor ambitieuze marketeers. En wat is de beste route voor een CMO om commissaris te worden? In deze feestelijke 100e aflevering van CMOtalk bespreken Klaas Weima en Alfred Levi samen met CEO van Swinkels Familiy Brewers, Peer Swinkels, hoe...
E99 I Boudewijn den Herder (Essent) over het creëren van klantwaarde
LuisterCMOtalk / 15-04-2023
Hoe creëert een energieleverancier klantwaarde in tijden van energiecrisis en inflatie? Boudewijn den Herder, CCO van Essent, vertelt hoe Lean Management principes het bedrijf helpen om verder te innoveren.See omnystudio.com/listener for privacy information.
E98 I Wieke Vrielink (Schiphol) over customer experience
LuisterCMOtalk / 30-03-2023
Schiphol heeft een moeilijk jaar achter de rug, met drukte en chaos op de luchthaven. Hoe creëer je waarde voor reizigers onder zulke moeilijke omstandigheden? Met een verbeterde app bijvoorbeeld, of time slots en wachtverzachters voor passagiers. Wieke Vrielink, Head of Marketing & Customet Experi...
E97 I Frans Leenaars (TUI) over duurzaamheid in de reisbranche
LuisterCMOtalk / 18-03-2023
Tui is eigenaar van 18 cruiseschepen en 160 vliegtuigen. Daarmee is het bedrijf de 7e grootste vliegmaatschappij in Europa. Tegelijkertijd promoot Tui de trein bij wintersportgangers, en dat niet alleen: Tui wil in 2030 energieneutraal zijn. Hoe? Frans Leenaars, CMO bij Tui, vertelt er alles over in...
BONUS | Live: Michiel Muller (Picnic) over ondernemerschap en marketing
LuisterCMOtalk / 11-03-2023
Klaas Weima interviewt Michiel Muller live, tijdens het jaarlijkse CMOTalk diner. Michiel schudt bestaande markten graag op, nu met retailbedrijf Picnic en eerder met de onbemande tankstations van Tango en ANWB-challenger RouteMobiel. Waar komt die bevlogenheid vandaan? 'Nieuwsgierigheid denk ik wel...
E96 I Suzanne van der Cammen (Indeed) over online recruitment
LuisterCMOtalk / 04-03-2023
Indeed kennen we al jaren als online marktplaats waar werkgevers en werkzoekenden elkaar vinden. Maar er is veel veranderd in de manier waarop mensen werk zoeken en vinden. Vraag en aanbod veranderden sterk en de work-life balance speelt een grotere rol dan voorheen. Wat kunnen bedrijven (en markete...
E95 I Brenda Smith (Kruidvat) over merkbouwen
LuisterCMOtalk / 18-02-2023
'Het mooie van langetermijn merkbouwen is dat je minder afhankelijk wordt van prijs. Dat was de inzet en daar zijn we nu beland.' Brenda Smith, Director Marketing & Customer Experience bij A.S. Watson, eigenaar van Kruidvat en Trekpleister, gooide bij voordeeldrogisterij Kruidvat het roer om met ee...
E94 I Peeter Verlegh (VU) en Nathalie Lam (Philips) over merkactivisme
LuisterCMOtalk / 04-02-2023
Wat doet merkactivisme eigenlijk voor je merk? En wat vinden Nederlandse consumenten van merken die actief stelling nemen? Samen met Peeter Verlegh, marketingprofessor aan de VU, en Nathalie Lam, Global Head of Sponsoring bij Philips, bespreekt Klaas Weima de uitkomsten van nieuw onderzoek over merk...
E93 I Jan Willem Stapel (HBM Machines) over duurzame groeistrategie
LuisterCMOtalk / 21-01-2023
HBM Machines kijkt qua groei steeds meer over de (oost) grens, met succes. Duurzaam groeien betekent ook keuzes maken. Welke impact heeft deze strategie op de merkbouw en marketing van dit grote MKB-bedrijf, en hoe pas je je aan? Jan Willem Stapel, CEO HBM Machines, deelt zijn ervaringen en geeft ti...
E92 I Valéry Gresnigt (Polestar) over merkbouw en pr
LuisterCMOtalk / 07-01-2023
In Nederland zet het elektrische automerk Polestar zichzelf op kaart met hulp van pr en events. Bijvoorbeeld door een langetermijnsamenwerking met het Stedelijk Museum in Amsterdam. Brandbuilding en pr, gaat dat werken? Jazeker, aldus Valéry Gresnigt, directeur marketing en pr bij Polestar Nederlan...
E91 I Ewa Skotnicki (Fairphone) over duurzaamheid in telecom en impactvolle marketing
LuisterCMOtalk / 24-12-2022
Fairphone is de Tony’s Chocolonely van de telecomsector. Het bedrijf maakt duurzame telefoons met eerlijk verkregen grondstoffen, maar strijdt ook voor eerlijkheid in de hele technologische keten. In deze podcast praat Klaas met Ewa Skotnicki, head of brand bij Fairphone. Over wat deze impactstr...
E90 | Esther Oostrom (Klaverblad) over het toekomstbestendig houden van je merk (en organisatie)
LuisterCMOtalk / 10-12-2022
Klaas Weima spreekt met Esther Oostrom, commercieel directeur en CMO van Klaverblad. We kennen de verzekeraar inmiddels allemaal van de bekende commercials: 'Blijf maar gewoon, dan word je vanzelf bijzonder.' Die merkstrategie werkte de afgelopen tien jaar prima, maar is het voldoende voor de komend...
E89 | Nienke van de Streek (Aldi) over marketing in tijden van crisis
LuisterCMOtalk / 26-11-2022
Klaas Weima spreekt met Nienke van de Streek, managing director marketing en communicatie bij Aldi Nederland. De discounter zag tijdens corona het marktaandeel slinken. Met een nieuwe marketingstrategie en bijbehorende campagne moeten consumenten weer vaker de winkels opzoeken.See omnystudio.com/lis...
E88 | Nicole van Gorp (Cono Kaasmakers) over creatief zijn met een laag budget
LuisterCMOtalk / 12-11-2022
Nicole van Gorp is bij Cono Kaasmakers lead marketing, communicatie, PR en innovatie. De relatief kleine coöperatie is eigenaar van het grootste A-merk in het kaas schap: Beemster Kaas. Verrassend, want deze inspanning werd behaald met minimaal marketingbudget. Hoe kun je als marketeer creatief zij...
E87 | Thomas Gribnau (FrieslandCampina) over verduurzaming
LuisterCMOtalk / 29-10-2022
FrieslandCampina bestaat al 150 jaar, maar de laatste jaren worden de uitdagingen steeds groter. Verduurzaming is een randvoorwaarde voor toekomstig succes. Welke rol speelt marketing hierin? Thomas Gribnau, marketing director Nederland bij de zuivelcoöperatie, vertelt over de route naar klimaatneu...
E86 | Micha Medendorp ( Marie-Stella-Maris) over purpose en groei
LuisterCMOtalk / 15-10-2022
Micha Medendorp verdiende zijn sporen in de marketing en is sinds januari van dit jaar CEO van lifestyle merk Marie-Stella-Maris. In deze podcast vertelt Micha hoe hij het bedrijf gezond wil laten groeien, zonder de belangrijke purpose van het bedrijf uit het oog te verliezen: gezond drinkwater voor...
E85 | Martijn Smelt (Philips Tv & Sound) over partnerships en innovatie
LuisterCMOtalk / 01-10-2022
Martijn Smelt is CMO van TP Vision, het bedrijf achter Philips TV & Sound. De afgelopen zes jaar legde hij de fundering voor een nieuwe productie-, distributie- en marketingorganisatie. In deze aflevering vertelt hij over de transitie die het bedrijf doormaakt. Wat zijn de plannen met Philips TV, en...
E84 | David Verschoor (Hartstichting) over transformatie en innovatie
LuisterCMOtalk / 17-09-2022
Kent u ze ook? De AED's in de buurt, waarmee iedereen in Nederland met een acuut hartprobleem binnen 6 minuten geholpen kan worden? Ontwikkeld door de Hartstichting. Een indrukwekkend resultaat, maar het betekent ook een hele nieuwe manier van werken, dat veel verder gaat dan werven alleen. Klaas...
E83| Jolanda Ravenek ( Lucardi) Over groei en herpositionering
LuisterCMOtalk / 03-09-2022
Klaas Weima interviewt Jolanda Ravenek, CMO van Lucardi. De juweliersketen heeft ambitieuze groei-ambities en ontwikkelde een nieuwe, scherpere positionering. Daar hoort uiteraard een merkcampagne bij. Jolanda deelt welke stappen er nog moeten worden genomen voor een betere merk- en winkelbeleving v...
E82| Guido Bosch ( ING) Digitale transformatie en de bankapp
LuisterCMOtalk / 09-07-2022
Klaas Weima interviewt Guido Bosch, Head of Private Individuals voor ING in Nederland en België. In goed Nederlands; directeur particulieren ING. Bosch schetst hoe klanten in 2024 geholpen worden bij de bank en wat dit betekent voor de digitale transformatie van de bank en de rol van de bankapp....
E81| Petra Vos (Fatboy) over merkextensies
LuisterCMOtalk / 25-06-2022
Fatboy is inmiddels veel meer dan die ene zitzak. Er zijn lampen, banken en bijvoorbeeld een hangmat. Klaas bespreekt met CEO Petra Vos hoe je tot succesvolle merkextensies komt. En... al is het aflevering 81, het is de eerste in samenwerking met BNR Nieuwsradio. Dus welkom trouwe CMOtalk luistera...
E80 | Ilse de Cloe & Alex van der Weide (Salta Group) over de buy-and-build strategie
LuisterCMOtalk / 22-06-2022
Salta Group, voorheen NCOI Group, heeft na vele overnames inmiddels 25 merken in het portfolio. Commercieel Directeur Ilse de Cloe en Directeur Communicatie Alex van der Weide, vertellen over de buy-and-build strategie van de grootste particuliere onderwijsorganisatie van de Benelux. Hoe manage je a...
E79 | Aleks Fiege (Enrico Food) over ondernemen
LuisterCMOtalk / 25-05-2022
De carrière van Aleks Fiege nam een avontuurlijke wending: na tientallen jaren bij multinationals besloot hij te gaan ondernemen. Samen met zijn compagnon kocht hij Bertolli van Unilever en bracht het merk onder bij Enrico Food. Hoe rolde hij in dit ondernemende avontuur? Wat zijn de grote verschil...
E78 | Johan van der Zanden (Albert Heijn) over de omnichannel strategie
LuisterCMOtalk / 29-04-2022
Met de app, boodschappen thuisbezorgen, AH To-Go, e-commerce, in-store communication en natuurlijk de klassieke supermarkt is Albert Heijn werkelijk overal. In CMOtalk praten we met Johan van der Zanden, Directeur Marketing & Communicatie, over de omnichannel strategie van Albert Heijn. Hoe heeft Jo...
E77 | Hella de Weger (a.s.r.) over brand building
LuisterCMOtalk / 01-04-2022
‘Dit is de tijd van doen’, wat begon als een commercial met rapper Sticks en een Loden Leeuw, is uitgegroeid tot een compleet geïntegreerd merkverhaal met als kers op de taart een Gouden Effie. Toen Hella de Weger bij a.s.r. binnenkwam was het snel duidelijk dat er eerst iets aan het merk imago...
E76 | Caroline van Turennout (Zeeman) over de kracht van positioneren
LuisterCMOtalk / 24-02-2022
Zeeman heeft de laatste jaren grote succes geboekt met meerdere gouden Effies. Campagnes als Lucht, de Sneaker en de trouwjurk zijn alom bekend. In aflevering 76 van CMOtalk vertelt Caroline wat er aan de basis van dit grote succes staat, de sterke positionering. “Zo eenvoudig kan het zijn” staa...
E75 | Karlijn in ‘t Veld (Coca-Cola) over duurzaamheid
LuisterCMOtalk / 22-12-2021
Coca-Cola is bij iedereen bekend, het bedrijf opgericht in 1889 is inmiddels actief in meer dan 200 landen en iconisch voor de koolzuurhoudende drank met sierlijke letters. Maar met deze omvang komt ook een grote verantwoordelijkheid. Het bedrijf maakt goede stappen richting duurzaamheid, zo zijn va...
E74 | Astrid van Vonderen (Univé) over proposities
LuisterCMOtalk / 29-11-2021
Univé is na 7 jaar weer terug met een nieuwe tv-commercial. Deze gaat gepaard met een nieuwe positionering en merkbelofte; “De zekerheid van Univé. Zonder winstoogmerk, mét oog voor elkaar.” Toch houdt Univé vast aan de bekende pay-off “Daar plukt ú de vruchten van!”. Waar zit dan preci...
BONUS | Conny Braams (Unilever) over purpose
LuisterCMOtalk / 25-11-2021
Unilever is een van de FMCG reuzen in de wereld. Het bedrijf managed meer dan 400 merken verdeeld over 192 landen en is dus een gigantische organisatie. Hoe blijft Unilever groeien en presteren? Dankzij "doing well by doing good", de slogan geïntroduceerd door William Lever zelf is nog steeds de fu...
E73 | Miranda Smit (Praxis) over de kanaalstrategie
LuisterCMOtalk / 22-10-2021
Onlangs opende Praxis zijn derde ‘phygital’ winkel. Een fysieke winkel, maar dan wel met alle voordelen van online shopping. De phygitals zijn onderdeel van de nieuwe kanalenstrategie van Praxis, net als het nieuwe loyaliteitsprogramma PraxisPlus. Miranda Smit vertelt erover in deze nieuwe CMOta...
E72 | Lucien Brouwer (RTL) over de lokale relevantie van Videoland
LuisterCMOtalk / 18-08-2021
Met de opkomst van streamingdienst Netflix, gingen de videotheken van Videoland ten onder. Maar ondanks de stevige concurrentie doet de streamingdienst Videoland van RTL het nu heel goed met meer dan 1 miljoen abonnees. Met lokaal relevante content als succesformule bokst onze Nederlandse speler op...
E71 | Boukje Taphoorn (bol.com) over de transitie naar een purpose-driven organisatie
LuisterCMOtalk / 21-07-2021
Van een organisatie die focust op groei, ontwikkelt bol.com zich naar een organisatie die werkt vanuit purpose. Met de ambitie om over twee jaar het B corp-certificaat te bezitten: het keurmerk voor organisaties die een goede balans hebben tussen winst en purpose. Hoe geeft bol.com hier concreet inv...
E69 | Marjolijn Meynen (de Bijenkorf) over customer experience
LuisterCMOtalk / 19-05-2021
De Bijenkorf richt haar pijlen steeds meer op online, e-commerce en op bezoekers over de grens. Hoe borgt het luxe warenhuis op al die terreinen de premium klantbeleving die we zo gewend zijn van de retailer, de afgelopen 151 jaar? Klaas interviewt Marjolijn Meynen, CMO van de Bijenkorf over klantbe...
E68 | Charlotte Zelders (ANWB) over maatschappelijk verantwoorde marketing
LuisterCMOtalk / 29-04-2021
Met bijna 5 miljoen leden kun je stellen dat de ANWB een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. En die rol neemt zij met succes op zich: van het Automaatje waarmee vrijwilligers minder mobiele mensen helpen, tot de lobby in politiek Den Haag. Klaas Weima interviewt Charlotte Zelders, CMO...
E67 | Maurice Willemsen (Swapfiets) over scale-up marketing.
LuisterCMOtalk / 07-04-2021
Met de komst van investeerder Ponooc ging Swapfiets als een speer. In een paar jaar tijd groeide de startup van een kleine 150 naar meer dan 225.000 abonnees in maar liefst 9 landen en 70 steden. In deze aflevering gaan Klaas en Maurice in gesprek over marketing bij een scale-up. Hoe hou je die groe...
E66 | Randy van Essen (O’Neill) over communities & duurzaamheid
LuisterCMOtalk / 24-02-2021
O’Neill werd in 1952 opgericht door surflegende Jack O’Neill. Hij veranderde de surfwereld voorgoed met de uitvinding van het wetsuit. Het merk beleefde zijn gloriejaren in de 80’s en 90’s. Aan Randy van Essen de taak het merk, samen met de riders, in Europa weer cool te maken bij een brede...
E65 | Corné Hoogendoorn (Corendon) over artificial intelligence
LuisterCMOtalk / 28-01-2021
Over AI wordt veel gesproken, maar hoe passen we het toe in marketing? Corendon startte 3,5 jaar geleden met een pilot om de volgende vakantie te voorspellen. Inmiddels gebruikt de touroperator artificial intelligence actief om consumenten te helpen hun droomvakantie te vinden en boeken. Met resulta...
E64 | David Lette (Heineken) over impactvolle merkactivatie
LuisterCMOtalk / 16-12-2020
Bij bier draait het om de beleving rond het merk en product, daarom zet Heineken vol in op merkactivatie. Oók in het jaar waarin de geplande fysieke evenementen geen doorgang konden vinden en de horeca grotendeels gesloten was. Hoe ziet de optimale merkactivatie er uit? Hoe meet je impact en in hoe...
E62 | Kevin Capota (L’Oréal) over digital services
LuisterCMOtalk / 18-11-2020
Beautyfabrikant L’Oréal heeft zich ontwikkeld tot digitale service organisatie. Kevin Capota (CMO & CDO bij L’Oréal Nederland vertelt hoe het bedrijf algoritmes en augmented reality inzet om persoonlijke service te bieden en sales te realiseren.Shownotes: Kevin refereert in de podcast naar Bra...
E61 | Alexandra Legro (Hunkemöller) over de rol van data, marketing en commerce
LuisterCMOtalk / 24-09-2020
Hunkemöller groeit hard en dat is danken aan haar techgedreven en omnichannel aanpak. Hoe zorgen marketing en sales er samen voor dat klanten geïnspireerd raken en dat de producten de juiste ‘sheroes’ succesvol weten te vinden? Je hoort het in deze aflevering met Alexandra Legro.See omnystudio...
E60 | Trix van der Vleuten (KFC) over inclusiviteit.
LuisterCMOtalk / 12-08-2020
Wereldwijd is het een hot topic, maar in Nederland blijven merken nog redelijk stil over inclusiviteit en diversiteit. Wat doet Kentucky Fried Chicken? Klaas Weima interviewt Trix van der Vleuten, CMO Northern Europe bij KFC.See omnystudio.com/listener for privacy information.
E59 | Annemarie Swijtink (McDonald’s) over communicatiestrategie in tijden van corona.
LuisterCMOtalk / 08-07-2020
McDonald’s is verreweg het grootste horecamerk van Nederland. Maar is zo’n groot bedrijf ook wendbaar? Hoe groot is de impact van Covid19 op het merk en de marketingkalender van 2020? Klaas Weima interviewt Annemarie Swijtink, director marketing, communications & insights bij McDonald’s Nederl...
E58 | Arjan Dijk (Booking.com) over hoe te handelen in wereld na corona.
LuisterCMOtalk / 03-06-2020
Nu de wereld tijdelijk stilstaat, vragen we Booking.com hoe zij zich straks gaan bewegen in een post-corona tijdperk. Hoe gaat deze mondiale speler om met haar wereldwijde marketing en mediakritiek? Hoe blijven ze concurrenten als Trivago en Google voor? In de 58e CMOtalk deelt Arjan Dijk, Senior Vi...
E57 | CMOtalk Corona Special over marketing in uitzonderlijke tijden
LuisterCMOtalk / 30-04-2020
Hoe ga je als merk adequaat om met de effecten van covid-19, en hoe kun je je zo goed mogelijk voorbereiden op het grote onbekende? Deze speciale editie van CMOtalk is een compilatie van ons webinar ‘Marketing in uitzonderlijke tijden’. Ingrid van Frankenhuyzen en Kasimir Vermeulen komen met pra...
E56 | Fabian van Schie (Verkade) over de veranderende behoefte van de consument.
LuisterCMOtalk / 23-04-2020
Hoe blijf je als fabrikant van koekjes en chocola nog relevant in een wereld die steeds bewuster en meer suikervrij is? Kan Verkade er nog chocolade van maken? In de 56e CMOtalk geeft Fabian van Schie hier antwoord op.See omnystudio.com/listener for privacy information.
E55 | Gertjan Sturm (BSH Nederland) over customer journey en klantinzichten.
LuisterCMOtalk / 26-03-2020
De witgoedmarkt ziet zwart van de merken. En als je dan ook nog eens via retailers verkoopt; hoe win je de slag om de consument? In de 55e CMOtalk deelt Gertjan Sturm van BSH Nederland zijn ervaringen met de customer journey van Siemens, Bosch, NEFF en Gaggenau.See omnystudio.com/listener for privac...
E54 | Arno Donkersloot (Hooghoudt) over merkvitaliteit en imagoverandering.
LuisterCMOtalk / 19-02-2020
Jong geleerd is oud gedaan. Maar hoe blijf je als oud (jenever)besje jong en hip? Hoe ga je als gevestigd drankmerk mee met de tijd maar blijf je trouw aan je rijke verleden? Hoe houdt Hooghoudt haar jenever hoog? In de 54e CMOtalk spreken we Managing Director Arno Donkersloot van destilleerderij Ho...
E53 | Marc Scholten (Beerwulf) over hoe je een Minimum Viable Product opzet.
LuisterCMOtalk / 22-01-2020
Binnen een half jaar een merk lanceren en optimaliseren vanuit klantfeedback. Bierwebshop Beerwulf deed het. Maar hoe b(r)ouw je een Minimum Viable Product? Marc Scholten, medeoprichter en CCO van Beerwulf vertelt ons de ins en outs.See omnystudio.com/listener for privacy information.
E52 | Jeremiah Albinus (fonQ) over klantbinding.
LuisterCMOtalk / 19-12-2019
Hoe bind je online kopers aan jouw merk als je afhankelijk bent van marktplaatsen en de hete adem van Amazon in je nek voelt? In de CMOtalk van deze maand praat Klaas Weima met Jeremiah Albinus, CMO fonQ, over hoe je klanten kunt binden op een online platform.See omnystudio.com/listener for privacy...
E51 | Lukas Schmeink (Samsung) over klantgedreven marketing.
LuisterCMOtalk / 21-11-2019
Op een Samsung-campus in Zuid-Korea worden smart home oplossingen van de toekomst ontwikkeld: van smartphones tot televisies, koelkasten, ovens of wasmachines. Met aan de basis van alle activiteiten bij Samsung: de klanten met hun behoeften en terugkerende frustraties. Bij Samsung zit klantgedrevenh...
E50 | Patrick Hurenkamp (Bloomon) over het as a service-businessmodel.
LuisterCMOtalk / 24-10-2019
Bloomon biedt flowers as a service. Net als Spotify voor muziek, Swapfiets voor fietsen en Hello Fresh voor maaltijden. Het online abonnementsmodel wordt steeds populairder bij marketeers en ook Bloomon boekt succes met het as a service-model. Toch is zo’n abonnementsmodel niet altijd logisch. Wan...
E49 | Marijke Smallegange (Rijksmuseum) over de impact van storytelling.
LuisterCMOtalk / 26-09-2019
Het Rijksmuseum in Amsterdam bevat niet alleen heel veel kunst, maar ook een schat aan verhalen. Over ieder kunstwerk en elke schilder is een uniek verhaal te vertellen. Welke keuzes maak je dan in je contentstrategie? Marijke Smallegange legt die strategie uit, deelt met ons de pareltjes en geeft i...
E48 | Marene Arnold (Mastercard) over sonic branding en voice.
LuisterCMOtalk / 22-08-2019
Begin dit jaar schrapte Mastercard de naam uit het logo en behield alleen de iconische rode en gele overlappende cirkels. Kort daarna werd ook de nieuwe sonic brand identity geïntroduceerd. Marene Arnold, Marketing & Communication Director bij Mastercard, vertelt waarom sonic branding zo belangrijk...
E47 | Noor Cloo (Air Miles) over loyaliteitprogramma’s.
LuisterCMOtalk / 25-07-2019
Vorig jaar stimuleerde Air Miles haar spaarders om hun spaarpunten en masse in te wisselen. De actie moest vitaliteit in het spaarprogramma brengen. In deze CMOtalk interviewt Klaas Noor Cloo, managing director van Loyalty Management Netherlands, de organisatie achter Air Miles. Ze spraken over de t...
E46 | Susan Houben (Vrumona) over ondernemerschap binnen een grote corporate.
LuisterCMOtalk / 27-06-2019
Niet alleen startups, ook corporates willen dolgraag denken als ondernemers en creatiever en innovatiever zijn... Maar dat slaagt vaker niet, dan dat het echt succesvol is. Vrumona slaagt er wèl in om onder de vleugels van Heineken, toch die sterke ondernemersmentaliteit te behouden. Ook lanceerde...
E45 | Linda van Schaik (Shell) over business model innovation en tanken in de toekomst.
LuisterCMOtalk / 23-05-2019
Ondanks de jaarlijkse omzetgroei, staat het huidige businessmodel van Shell onder druk. Fossiele brandstoffen zijn schaarser en de markt vraagt om duurzame energie-oplossingen. Wat is het antwoord van Shell? Linda van Schaik, Global Manager Customer Marketing & Communications is bij Shell verantwoor...
E44 | Martijn Delahaye (AFAS) over het nut en effectiviteit van sponsoring.
LuisterCMOtalk / 18-04-2019
Is sponsoring de een effectieve manier om je zakelijke doelgroep te bereiken en merkvoorkeur te ontwikkelen? Klaas interviewt Martijn Delahaye van AFAS. AFAS is softwareleverancier èn sponsor van o.a. AZ, AFAS Live en het AFAS Circustheater. In deze aflevering hoor je alles over het nut van sponsor...
E43 | Valerie van Schaick (Nestlé) over de rol van A-merken in supermarkten.
LuisterCMOtalk / 28-03-2019
Het concurrentieveld van A-merken wordt door opkomende huismerken steeds groter. Klaas besprak met Valerie van Schaick, CMO van Nestlé wat dit voor hen betekent en wat het onderscheidend vermogen is van A-merken versus private labels.Podcast soundbytes van minuut tot minuut:[00:43] Wie is Valerie v...
E42 | Annemarie Joosen (Marktplaats) over datagedreven marketing in de praktijk.
LuisterCMOtalk / 20-02-2019
Een groot voordeel van online marketing is dat het meetbaar is. In deze aflevering met Annemarie Joosen van Marktplaats duiken we in de wereld van data gedreven marketing waar de bekendste advertentiewebsite van Nederland een meester in is.Podcast soundbytes van minuut tot minuut:[01:03] Wie is Anne...
E41 | Erik-Jan Gelink (Transavia) over het ontwikkelen van een agile organisatie.
LuisterCMOtalk / 21-01-2019
Door verschillende externe factoren was het voor Transavia hoog tijd voor verandering. Erik-Jan Gelink vertelt je in deze CMOtalk over de geleerde lessen in het bouwen van een wendbare marketingorganisatie.Soundbytes: de podcasts van minuut tot minuut:[00:55] Wie is Erik-Jan Gelink? Ontdek de gast v...
E40 | Jeroen de Bakker (Talpa Radio) over de toekomst van radio.
LuisterCMOtalk / 20-12-2018
Het radiobedrijf binnen Talpa Network wil het leven van mensen verrijken met de magie van sound. En dat is niet alleen met muziek zelf, maar ook met storytelling, door te cureren en met het creëren van nieuwswaarde. Jeroen de Bakker vertelt je in deze CMOtalk over de toekomst van radio.De podcast...
E39 | Dorkas Koenen (Rabobank) over purpose marketing, financiële zelfredzaamheid en innovatie.
LuisterCMOtalk / 14-11-2018
Met thema’s als voedsel, zelfredzaamheid, ondernemerschap en een lokale vitale woon- en leefomgeving wil Rabobank zich wereldwijd inzetten om een bijdrage te leveren aan een betere wereld. Dorkas Koenen vertelt je in deze CMOtalk over hoe ze dat gaan waarmaken en over het verschil tussen klantbeho...
E38 | Jan Willem Förch (KWF) over het werven en activeren van donateurs in de goede doelenmarkt.
LuisterCMOtalk / 18-10-2018
KWF Kankerbestrijding is marktleider in de goede doelenmarkt, maar hoe activeer je mensen om te doneren? En hoe zorg je ervoor dat je ze aan je bindt als vaste donateur? Jan Willem Förch vertelt je er in deze CMOtalk alles over én hoe ze samen strijden om kanker de wereld uit te helpen.See omnystu...
E37 | Ine Stultjens (Auping) over circulair ondernemen en hoe we in de toekomst nog beter slapen.
LuisterCMOtalk / 20-09-2018
Koninklijke Auping bestaat 130 jaar, maar hoe blijf je als merk relevant? Ine Stultjens heeft daar zo haar ideeën over. In deze CMOtalk hoor je alles over hoe dit oer-Hollandse merk uit Deventer werd wakker geschud door de concurrentie, over circulair ondernemen en hoe we in de toekomst nog beter k...
E36 | Jan Willem Koch (Hallmark) over hoe je de overstap maakt van CMO naar CEO.
LuisterCMOtalk / 23-08-2018
Hoe maakt je de overstap van CMO naar CEO? Jan Willem Koch van Hallmark deelt zijn geheime tips in deze gloednieuwe CMOtalk. Luister en ontdek ook hoe je als merk kunt groeien in een krimpende markt, over verbreding binnen het vak én of er nog toekomst zit in de wenskaart.Podcast soundbytes van min...
E35 | Theo van Uffelen (Aegon) over de transitie naar een klantgerichte organisatie.
LuisterCMOtalk / 13-07-2018
Sinds vier jaar is Theo van Uffelen marketingdirecteur Particulier bij Aegon. In deze podcast vertelt hij over zijn persoonlijke overstap naar de financiële dienstverlening en de zakelijke transformatie van een klassieke organisatie naar een meer klantgerichte.[04:22] Theo van Uffelen trof Aegon in...
E34 | Ard Bossema (Koninklijke Grolsch) over creativiteit in marketing, de nieuwe pay-off en bier.
LuisterCMOtalk / 15-06-2018
In 2013 startte Ard Bossema bij Koninklijke Grolsch en het Britse SABMiller en keerde in 2016 terug als CMO en boardmember. In deze podcast legt hij uit wat het belang is van creativiteit in marketing, de nieuwe pay-off ‘Proef karakter’, innovatie en natuurlijk bier.---Podcast soundbites van min...
E33 | Adriana Hoppenbrouwer over HEMA; een merk waar je verliefd op wordt.
LuisterCMOtalk / 11-05-2018
Ruim tien jaar geleden verhuisde ze naar Nederland om aan haar grootste uitdaging ooit te beginnen: het oer-Hollandse merk HEMA weer op de kaart zetten. In deze aflevering vertelt Adriana Hoppenbrouwer, CMO van HEMA, digital marketing, klantentrouw en de internationalisatie van het Nederlandse iconi...
E32 | Joris Aperghis (WE Fashion) over fysieke winkels vs machine learning.
LuisterCMOtalk / 03-04-2018
Hoe zorg je ervoor dat klanten je niet alleen online, maar ook nog in de winkelstraat kunnen vinden? In deze aflevering van CMOtalk Joris Aperghis, CEO van WE Fashion. Hij vertelt je alles over hoe hun fysieke winkels dienen als wervingsplatform en machine learning kan helpen om de klantrelatie nog...
E31 | Kees van den Heuvel (GGN) over datasegmentatie, blockchain en de nieuwe privacywetgeving.
LuisterCMOtalk / 27-02-2018
GGN zit met 3,6 miljoen debiteuren in haar database op een schat aan data. Kees van den Heuvel, commercieel directeur bij de grootste creditmanagementorganisatie van Nederland, vertelt in het gesprek met Klaas Weima over datasegmentatie, blockchain en de impact van de nieuwe privacywetgeving.See omn...
E30 | Alfred Levi (Ahold Delhaize) over customer profiling, marketing en media.
LuisterCMOtalk / 23-01-2018
Alfred Levi richtte in 1999 het adviesbureau 3MO op en is nu SVP Global Marketing & Media Sales bij Ahold Delhaize. Klaas Weima sprak met hem over slim datagebruik, klantprofielen en het bieden van de juiste boodschap in de snel veranderende wereld van retail.See omnystudio.com/listener for privacy...
E29 | Roy van Keulen (Jumbo Supermarkten) over het belang en toekomst van digital voor retailers.
LuisterCMOtalk / 21-12-2017
Roy van Keulen startte dit jaar als directeur Online bij Jumbo Supermarkten. Klaas Weima en Elsbeth Eilander – chef van Tijdschrift voor Marketing spraken hem op het Adobe Symposium over de geheimen van retail, digitale transformaties en over het favoriete seizoen van iedere supermarkt: Kerst.See...
E28 | Arthur Simonetti (DSM) over de staat van B2B marketing.
LuisterCMOtalk / 12-12-2017
Arthur Simonetti is al vanaf 1982 werkzaam bij DSM, het wetenschappelijk bedrijf dat wereldwijd actief is op het gebied van gezondheid, voeding en materialen. In dit interview voelen Elsbeth Eilander en Klaas Weima de Marketing Director aan de tand over de status van B2B marketing in Nederland en da...
E27 | Patrick Stal (Uber) over disruptie en vliegende taxi’s.
LuisterCMOtalk / 07-11-2017
Patrick Stal is sinds kort Head of Marketing EMEA bij Uber in Amsterdam, en werkte voorheen bij Interbrand en TomTom. Klaas Weima sprak met de jongste gast van CMOtalk ooit over zijn team, disruptie en de toekomst. En natuurlijk over vliegende taxi’s.Elke maand interviewt Klaas Weima van reclamebu...
E26 | Maureen Baas (Nespresso) over het belang van research en natuurlijk George Clooney.
LuisterCMOtalk / 06-10-2017
Maureen Baas is Marketing Directeur bij Nespresso en is in haar werk groot voorstander van onderzoek doen. Al deze informatie past ze dan ook graag toe, om zo de consument beter te begrijpen en om stakeholders te overtuigen. Klaas Weima sprak –onder het genot van een espressootje– met Maureen ov...
E25 | Marcel Aalders (Prominent) over herpositioneren en customer centricity.
LuisterCMOtalk / 05-09-2017
Marcel Aalders is marketingdirecteur bij stoelenmaker Prominent en nummer vier op Marketeer of the Year-lijst. Klaas Weima van Energize interviewde hem voor CMOtalk over de nieuwe merkpositionering en het succes achter de aanhoudende omzetgroei van de meubelmaker uit Nunspeet. Een gesprek over een n...
E24 | Arno de Jong (Nederlandse Loterij) over leiderschap na een fusie.
LuisterCMOtalk / 11-07-2017
Arno is Directeur Brands en Portfolio Management bij de Nederlandse Loterij. Omdat Arno in zijn carrière al vele fusies meemaakte, was hij de juiste man op de juist juiste plek om aan de slag te gaan bij het fusiebedrijf. Klaas Weima sprak met de meester van de veranderingsprocessen en staat samen...
E23 | Willem-Jan Lems (Bol.com) over het belang van programmatic marketing binnen e-commerce.
LuisterCMOtalk / 08-06-2017
Voor CMOtalk sprak Klaas Weima van Energize met Willem-Jan Lems, hij is al 8 jaar Director Marketing bij bol.com. Daarnaast is Willem-Jan bestuurslid van SWOCC en jurylid bij de Effie en Esprix. Een inspirerend gesprek over programmatic marketing met o.a. de toekomstvisie van bol.com.See omnystudio....
E22 | Marcel de Groot (VodafoneZiggo) over leiderschap en het toepassen van big data.
LuisterCMOtalk / 08-05-2017
Voor CMOtalk sprak Klaas Weima van Energize met Marcel de Groot, Directeur Consumentenmarkt van VodafoneZiggo. Een openhartig gesprek over de implicaties van de fusie, leiderschap en waarom het fusiebedrijf voorlopig heeft gekozen voor een tweemerkenbeleid.See omnystudio.com/listener for privacy inf...
E21 | Marteyn Roose (Centraal Beheer) over de kracht van fact-based marketing.
LuisterCMOtalk / 04-04-2017
Marteyn Roose is Manager Marketing bij Centraal Beheer Achmea. Hij is een fact based man die eerder gelooft in een holistische benadering dan alles maar te segmenteren en in hokjes te plaatsen. In deze CMOtalk legt Marteyn het verschil in bedrijfscultuur uit en deelt hij zijn visie op de toekomst va...
E20 | Fleur Dujardin (Inshared) over het leiden van een start-up binnen een corporate.
LuisterCMOtalk / 28-02-2017
Fleur Dujardin is CEO bij InShared. De snelst groeiende online verzekeraar van Nederland. Ze zit relatief nog maar kort op haar positie, maar bouwt desalniettemin voortvarend aan het merk. In deze CMOtalk een openhartig gesprek over leiderschap, cultuur, fouten maken en ambitie.See omnystudio.com/li...
E19 | Ruud Hendriks (Startupbootcamp) over het media, innovatie en ondernemerschap.
LuisterCMOtalk / 25-01-2017
Ruud Hendriks is mede-oprichter van Startupbootcamp, Innoleaps & The Talent Institute. Hij groeide uit tot radio- en tv goeroe van RTL en is mede-oprichter van Startupbootcamp, Innoleaps & The Talent Institute. In deze CMOtalk alle insights over zijn rol als start-up accelerator.See omnystudio.com/l...
E18 | Koen Cluistra (KPN) over VR, onderscheidende proposities en competitief blijven.
LuisterCMOtalk / 06-12-2016
Koen Cluistra is EVP Brands & Marketing bij KPN. Na diverse functies opgeklommen en dichter op het vuur dan ooit. In deze CMOtalk een gesprek over de veranderlijke telecommarkt en dreigende overnames. En over hoe Koen vol vertrouwen en met een open blik naar de toekomst kijkt.See omnystudio.com/list...
E17 | Janine Bos (Randstad) over innovatie en besmuikte pitches.
LuisterCMOtalk / 10-10-2016
Janine Bos is Directeur Marketing & Communicatie bij Randstad. ‘Dream it, believe it, achieve it!’ De topvrouw uit het Nederlandse bedrijfsleven is duidelijk uit het positieve hout gesneden. In deze CMOtalk een gesprek over innovatie, toekomst en ook nog één keertje over de besmuikte pitch van...
E16 | Elske Vugts (La Trappe) over anti-trends en stilte in marketing.
LuisterCMOtalk / 07-09-2016
Elske Vugts is Marketing & Communicatie Manager bij Bierbrouwerij De Koningshoeven. Als eindverantwoordelijke voor de merkpositionering van La Trappe Trappist, zorgt ze voor de terugkeer van de slogan ‘Proef de stilte’. In deze CMOtalk o.a. haar visie over gedurfde strategieën die verder gaan d...
E15 | Tex Gunning (TNT Express) over de kunst van marketing en dienstbaarheid.
LuisterCMOtalk / 07-07-2016
Tex Gunning is CEO bij TNT Express. Hij is een sociaal en spiritueel geëngageerd marketeer en heeft ervaring met grote bedrijfsveranderingen. In deze CMOtalk een inkijkje in waarom hij door sommigen relatief onorthodox wordt bevonden en over zijn holistische benadering van het vak.See omnystudio.co...
E14 | Peter Dorr (Ziggo) over de valkuilen van fusies en overnames.
LuisterCMOtalk / 14-06-2016
Peter Dorr is Chief Commercial Officer bij Ziggo. Hij vindt het betrekken van medewerkers bij de dagelijkse bedrijfsvoering één van de belangrijkste succesfactoren. In deze CMOtalk verteld hij alles over zijn eigen kijkgedrag en wat de toekomst volgens hem nog allemaal gaat brengen.See omnystudio....
E12 | Kim Potters (AkzoNobel) over innovatie en relevantie binnen een verfmultinational.
LuisterCMOtalk / 04-04-2016
Kim Potters is marketing director bij AkzoNobel. Ze meent dat verhalen het beste kunnen worden ondersteund met afbeeldingen. 'Dat is veel makkelijker te onthouden.' Ze praat openhartig over het zogenaamde glazen plafond, verantwoord ondernemen en haar hekel aan ellenlange marketingplannen.See omnyst...
E13 | Erik van Engelen (Eneco) over hoe corporates zich als start-ups kunnen gedragen.
LuisterCMOtalk / 31-03-2016
Erik van Engelen is Directeur Consumenten van Eneco en was eerder al Marketeer of the Year. Hij kijkt niet uit naar een droombaan, omdat hij die al heeft. In deze CMOtalk zijn verhaal over innovatie, passie, leiderschap en de slagkracht van een grote corporate.See omnystudio.com/listener for privacy...
E11 | Frenkel Denie (FrieslandCampina) over waarom Powerpoint verboden zou moeten worden.
LuisterCMOtalk / 08-03-2016
Frenkel Denie is Category Director Diary Bases Beverages Bij Friesland Campina. Voorheen werkte hij bij Bavaria, waar hij onder andere verantwoordelijk was voor het beroemde Bavaria-jurkje. In deze CMOtalk vertelt hij over innovatie, durf hebben en hoe hij Friesland Campina naar een hoger digitaal v...
E10 | Maarten Vernooij (Philips Lighting) over herpositionering en omnichannel marketing.
LuisterCMOtalk / 20-01-2016
Maarten Vernooij is Marketing Director Benelux Philips Lighting. Een belangrijke drijfveer voor zijn overstap van Unilever was de aanstaande transitie van conventionele naar LED verlichting. In deze CMOtalk zijn verhaal over verandering, werken in het buitenland en hoe hij zijn marketingteam tot een...
E09 | Peter Zijlstra (Mercedes-Benz) over digital marketing & de toekomst van elektrisch rijden
LuisterCMOtalk / 12-11-2015
Peter Zijlstra is Manager Marketing & Brand Communication Mercedes – Benz en speelt van jongs af aan met autootjes. Nu houd hij, en zijn team van 10 marketeers, zich bezig met advertising, sponsoring, CRM, media, online (search, social media , display, content, digital signage) en retail marketing...
E08 | Tisha van Lammeren (T-Mobile) over overleven in de telco-branche.
LuisterCMOtalk / 10-11-2015
Tisha van Lammeren is Directeur Consumer Marketing T-Mobile. Ze bekleedde verschillende managementfuncties, met name in het domein marketing en customer operations. In deze CMOtalk deelt ze haar visie over propositie- en productmarketing, innovatie en customer experience.See omnystudio.com/listener...
E07 | Marieke van Balen (PepsiCo) over merkactivatie en contentmarketing voor fastmovers.
LuisterCMOtalk / 01-10-2015
Marieke van Balen is Marketing Directeur Benelux van PepsiCo. Ze heeft de afgelopen jaren veel introducties van diverse sub-merken succesvol neergezet. In CMOtalk praat ze over haar doel om de shopper te bereiken, te engageren met relevante campagnes en daarbij te accelereren op digital.See omnystud...
E06 | Koen Brakenhoff (Mauritshuis) over bezoekerservaring en innovatie in de culturele sector.
LuisterCMOtalk / 31-08-2015
Koen Brakenhoff is Chief Marketing Officer bij Het Mauritshuis. Hij richt zich op zowel de marketing als de horeca-functie van het museum. De heropening in 2014 was gelijk zijn eerste grote project. In deze CMOtalk vertelt hij over de heropening, zijn ervaringen uit eerdere functies en wat hem inspi...
E05 | Tim de Groot (Miele) over impact op de winkelvloer en experience marketing.
LuisterCMOtalk / 28-05-2015
Tim de groot is marketing directeur Miele Nederland. Begonnen als verkoopleider werkte hij zichzelf op tot marketing directeur. In deze CMOtalk doet hij uit de doeken wat hij verstaat onder experience marketing en over vaker naar buiten gaan om je doelgroep echt te leren kennen.See omnystudio.com/li...
E04 | Frank Houben (KLM) over de kracht van emotie in marketingcommunicatie.
LuisterCMOtalk / 20-04-2015
Frank Houben is Director Communications & Corporate Identity bij KLM. Hij is wereldwijd verantwoordelijk voor het merk. In deze CMOtalk praat hij over blijven innoveren en pakkende campagnes maken. Campagnes die emoties losmaken en zo zorgen voor engagement.See omnystudio.com/listener for privacy in...
E03 | Patrick Kuijsters (SNS Bank) over digitale dienstverlening en betekenisvol bankieren.
LuisterCMOtalk / 13-02-2015
Patrick Kuijsters is Director Marketing & Online bij SNS Bank. Hij heeft ruime ervaring in fast moving consumer goods, telecommunicatie en financiële dienstverlening. In 2013 volgt de overstap naar SNS waar hij na een roerige periode meebouwde aan de nieuwe koers van de bank. In deze CMOtalk deelt...
E02 | Erik-Jan Gelink (Sanoma) over contentmarketing, trends en innovatie in de uitgeefbranche.
LuisterCMOtalk / 13-02-2015
Erik-Jan Gelink is CCO van Sanoma Nederland en de man die verder bouwt aan een ‘Champions League Sales afdeling’, zoals hij het zelf noemt. Hij verdiende zijn strepen bij diverse toonaangevende bedrijven en in deze CMOtalk vertelt hij onder andere over de reorganisatie van Sanoma in het bewogen...
E01 | Roel Welsing (Triodos Bank) over storytelling en maatschappelijk bankieren.
LuisterCMOtalk / 03-02-2015
Roel Welsing is hoofd marketing van Triodos Bank en medeverantwoordelijk voor een verzesvoudiging van het aantal klanten waaraan hij de titel Marketeer of the year 2013 dankt. In deze CMOtalk praat hij over zijn boek ‘Verbinden is het nieuwe verkopen’, verantwoord ondernemen en maximalisatie.See...